„Kell, hogy az élet többől álljon, mint alvás, evés és munkahely vagy tanulás” – Baranyi Gábor Benőt a TIM Stúdióval zajló közös munkájáról és a jövő terveiről kérdeztük
2023-08-17 21:37:44-kor,Egyéb kategóriában
Baranyi Gábor Benő – akit többek között a Zanox – Kockázatok és mellékhatások című kortárs magyar film rendezőjeként ismerhetünk –a TIM Stúdióval dolgozott az előző színházi évadban. Cikkünkben többek között arról kérdezzük, hogy milyen volt a közös munka, hogy milyen tervei vannak a jövőre nézve, illetve hogy mit tart fontosnak a színészképzésben.
Az előző évadban a Teendők halál ellen című felolvasószínházi darabot rendezted a Stúdióban, így ismerkedtél meg velük. Hogyan formálódott ki a darab?
A Teendők halál ellen egy megvalósulatlan abszurd történelmi játékfilm forgatókönyvemen alapult, amit Kungl Zsigmond dramaturg, forgatókönyvíró segítségével írtunk át felolvasószínházzá. A próbák során aztán kiderült, hogy a sima, egy helyben történő felolvasásnál sokkal jobban működik, ha a színészek járkálnak, kellékeket használnak, esetleg egyes jeleneteknél teljesen elhagyják a szövegkönyvet, aktívabban használják a kezüket és a tekintetüket. Próbáról próbára és előadásról előadásra épült egyre jobban a darab, amihez a színészek hozzáadták a saját ötleteiket, a végén már zenéket és hangeffekteket is használtunk. Az utolsó előadásokra lett legjobb a darab.
Melyek voltak a legnagyobb kihívások a közös munkában?
A kezdetek kezdetén, bevallom őszintén megijedtem, mert nagyon kevés időnk volt próbálni, és a próbák nehezen jöttek össze. A főszereplő kivételével mindenkinek több karaktert is el kell játszania, rengeteg a mellékszereplő, ezért ha néhányan hiányoztak, az ellehetetlenítette a normális haladást. És kezdetben mindig volt hiányzó. Aztán átbeszéltük, hogy ezt így nincs értelme csinálni, és onnantól mindenki jobban beletette, amit kell. Így lehet az, hogy az eredetileg tervezett 2 előadás helyett a nagy érdeklődés és a pozitív visszajelzések miatt 10 előadásunk lett, egy kivételével mind teltházzal. Sok energiát tettünk az előadásba, sokat próbáltunk, és a csapat tagjai mind nagyon sokat fejlődtek. Voltak nézők, akik többször is megnézték a darabot, ők is azt jelezték vissza, hogy mindenki egyre ügyesebb.
Mennyit tudott hozzáadni az előadáshoz az új helyszín, a Puskin utcai Stúdió?
A mi darabunkhoz a zöld előadóterem nagyon jó helyszín volt, sokkal jobban illett, mint a korábbi előadóhelyünk. Van egy kis üvegfalas helyiség, lépcsők, amikkel lehet játszani. A nagyobb teremben is több a kiaknázható lehetőség, szóval szerintem nagyon jó választás volt a költözés.
Mi az, amit szerinted a Stúdió nyújtani tud annak, aki szívesen megismerkedne a színészettel, színházzal vagy egyszerűen csak személyes értékeiben fejlődne?
Kell, hogy az élet többől álljon, mint alvás, evés és munkahely vagy tanulás. Itt hasonló érdeklődésű emberek találkozhatnak, elmélyülhetnek valamiben, amiben van fejlődési lehetőség, ami szórakoztató, és ami magával tudja őket ragadni a való élet szürkeségéből, monotonitásából és a mindennapok feszültségéből. Valaki terápiaként használja a Stúdiót, mert fejlődni szeretne, leküzdeni gátlásosságát, félénkségét. Valaki hivatásszerűen szeretne színész lenni, és ehhez próbálja megszerezni az alapokat. Valaki csak színt akar az életébe. Multifunkcionális a Stúdió, és mindenféle korosztály megtalálható itt.
Te mit tartasz a legfontosabb értékeknek a színházi nevelésben?
A régi hagyományok szerint a színészhallgatót meg kell törni és újra kell alkotni. Vért kell izzadnia és válogatott kínzásokat kell elviselnie, csak így fog maximálisan teljesíteni. Szerintem meg akkor hozható ki a legtöbb valakiből, ha flowba tud kerülni, és ha az elvárások, amiket támasztunk vele szemben, nem irreálisak, de kiaknázzák a bennük rejlő lehetőségeket. A művészet az emberért van és nem fordítva.
Lehet már tudni, hogy te milyen órákat fogsz tartani a következő félévben?
Színészvezetést fogok tanítani és összedobunk egy előadást is a félév végére.
Milyen terveid vannak a Stúdión kívül, milyen projekteken dolgozol mostanában?
Az elmúlt évem elég termékeny volt. Három filmsorozat treatmentet írtam, két nagyjátékfilm treatmentet, egy nagyjátékfilm forgatókönyvet, és a Teendők halál ellen színpadi változatán kívül belekezdtem egy újabb színdarabtervbe. Ezeket próbálom megvalósítani vagy itthon, vagy külföldön. Első nagyjátékfilmem, a Zanox az HBO MAX legnézettebb magyar filmje lett a január 1. és május 31. közötti időszakban, remélhetőleg ez jó hatással lesz a többi filmtervem jövőjére is.
A TIM Stúdió 5 csoportba várja az alkotni vágyókat és közösséget keresőket 2023. augusztus 31-ig.
A stúdióról és a jelentkezésről további információ olvasható a TIM Stúdió honlapján és Facebook oldalán.